امید به درمان دیابت نوع یک

گروهی از محققین پروتئین جدیدی را کشف کردند که ممکن است به عنوان یک هدف درمانی برای دیابت نوع یک بکار رود . این پروتئین که IHOP یا Islet Homeostasis Protein نام دارد در سلولهای جزایر لانگرهانس که تولید هورمونهای انسولین و گلوکاگون را بعهده دارند ، یافت می شود.

بطور طبیعی هورمون گلوکاگون برای افزایش قندخون بکار گرفته می شود در حالیکه انسولین به پایین آوردن مقدار قندخون از طریق تحویل آن به سلولها کمک می کند. در افراد مبتلا به دیابت نوع 1، بدن انسولین تولید نمی کند که این سبب افزایش قندخون می شود.

محققین پروتئین IHOP را در بدن انسان و جوندگان یافتند . دانشمندان نشان دادند که این پروتئین می تواند در سلولهای تولید کننده ی گلوکاگون در جزایر لانگرهانس پانکراس یافت شود. در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند مقدار IHOP بالا است اما بعد از ابتلا به دیابت این پروتئین دیگر تولید نمی شود. این موضوع محققین را بر آن داشت که تصور کنند شاید این پروتئین در حفظ مقدار قندخون در محدوده ی نرمال نقش مهمی را از طریق ایجاد تعادل بین مقدار انسولین و گلوکاگون ایفاء می کند.

دانشمندان مطالعات خود را با مهار تولید این پروتئین در جوندگان ادامه دادند. نتایج نشان داد که تولید گلوکاگون بعد از مهار تولید پروتئین IHOP متوقف می شود این موضوع سبب کاهش تولید انسولین می شود به دنبال آن مقدار گلوکاگون افزایش می یابد و سلولهای تولید کننده ی انسولین تخریب می شوند.

به گفته ی پروفسور she- Hoon oh : در کل به نظر می رسد این پروتئین در تنظیم مقدار قند خون نقش داشته باشد، هنگامیکه پروتئین IHOP حضور نداشته باشد پانکرانس وارد یک مرحله ی بحرانی شده و فرآیندی را آغاز می کند که به دیابت نوع یک می انجامد.

بر اساس اطلاعات موجود مرگ سلولی نقش حیاتی در ایجاد دیابت نوع یک دارد.مرگ سلولی ممکن است بوسیله ی یک عامل محرک محیطی یا یک ویروس دربین افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به این بیماری هستند آغاز شود. این محرک به گلبولهای سفید خون دستور حمله به سلولهای تولید کننده ی انسولین را می دهد و با گذشت زمان تمام سلولها بتدریج از بین می روند.

اما بر اساس نتایج تحقیق اخیر پروتئین IHOP نقش مهمی در این فرایندها بعهده دارد.

 محققین در حال بررسی چگونگی فرآیند کنترلی IHOP بروی تعادل غلظت انسولین و گلوکاگون هستند. پروتئین جدید دانشمندان را به ایجاد درمان جدیدی برای دیابت نوع یک و حتی درمان قطعی این بیماری ناعلاج قرن امیدوار کرده است.

منبع: www. sciencedaily.com